Apa yang diperlukan untuk menjadi pekerja perkhidmatan makanan (food service) yang baik?
Penekanan pendidikan perkhidmatan makanan adalah untuk mempelajari satu set kemahiran. Walaubagaimanapun, sikap lebih penting daripada kemahiran, kerana sikap yang baik akan membantu anda bukan hanya untuk mempelajari kemahiran tetapi juga untuk bertahan dan kesukaran untuk mengatasi banyak cabaran yang akan dihadapi dalam kerjaya anda. Pekerja perkhidmatan makanan yang berjaya mengikuti standard tingkah laku dan sikap yang tidak tertulis yang kita sebut profesionalisme. Mari kita lihat beberapa kualiti yang mesti dimiliki oleh seorang profesional.
SIKAP POSITIF
MENJALANKAN KERJA / POSITIVE ATTITUDE
TOWARD THE JOB
Untuk menjadi tukang masak profesional yang baik, anda mesti suka masak dan ingin melakukannya dengan baik. Bersikap serius dengan pekerjaan anda tidak bermaksud anda tidak dapat menikmatinya. Tetapi keseronokan datang dari kepuasan menjalankan tugas anda dengan baik dan menjadikan semuanya berjalan lancar. Mana-mana tukang masak berpengalaman mengetahui bila waktu tidak sibuk dan waktu sibuk: ketika waktu paling sibuk adalah pada waktu petang, pesanan masuk (docket) dengan begitu cepat dan tidak berhenti-henti sehingga anda hampir tidak dapat mengawasinya, dan setiap detik tidak perlu dikira-ketika, setiap orang bekerja bersama dan semuanya "klik", betapa seronoknya kerja di dapur bila waktu sibuk. Tetapi kegembiraan ini datang bila anda berusaha untuk ke arah itu. Seorang Chef dengan sikap positif berkerja dengan cepat, cekap, kemas, dan selamat. Orang yang bekerja profesional ini boleh berasa bangga terhadap kerja mereka dan ingin memastikan bahawa kerja sebagai Chef ini adalah sesuatu yang boleh dibanggakan.
TAHAN LASAK / STAYING POWER
Perkhidmatan makanan memerlukan stamina fizikal dan mental, kesihatan yang baik, dan bersedia untuk bekerja keras. Tekanan (Pressure) yang kuat dan bekerja berjam-jam tanpa henti dan melelahkan (Penat bang). Anda mungkin bekerja pada waktu malam dan hujung minggu ketika orang lain syok bercuti / bersuka ria. Anda mungkin berasa penat jika di kelas amali di dapur kolej. Hanya memasak untuk makan 20 pax sahaja dalam satu satu masa tetapi tunggu sahaja jika anda sudah dapat kerja di hotel yang besar dan disuruh masak untuk 3,000 pax untuk majlis besar (big function). Baru bertemu buku dengan ruas.
KEMAMPUAN UNTUK BEKERJA DENGAN ORANG / ABILITY TO WORK WITH PEOPLE
Sebilangan kecil dari anda mungkin akan bekerja di dapur yang sangat kecil sehingga anda adalah satu-satunya Chef disitu. Kerja perkhidmatan makanan adalah kerja berpasukan serta penting untuk dapat bekerja dengan baik dalam satu pasukan dan bekerjasama dengan rakan sekerja anda. Anda tidak mampu membiarkan masalah ego, cemburu, persaingan jabatan (department rivalries), atau perasaan peribadi tentang orang lain (personal feeling) menghalangi melakukan pekerjaan dengan baik. Pada zaman dahulu (Attitude era) banyak Chef (taiko atau sifu) terkenal kerana amarah mereka. Walaubagaimanapun, pada hari ini, mengawal diri dari marah secara melulu amat dihargai oleh rakan sekerja.
SEMANGAT UNTUK BELAJAR / EAGERNESS TO LEARN
Terdapat lebih banyak perkara untuk belajar tentang memasak daripada yang akan anda pelajari sepanjang hayat. Tetapi tidak bagus untuk mencuba? Chef terhebat di dunia adalah yang pertama mengakui bahawa mereka banyak lagi yang perlu dipelajari, mereka terus bekerja, bereksperimen, dan belajar. Industri perkhidmatan makanan berubah dengan begitu pesat sehingga sangat penting untuk terbuka kepada idea-idea baru. Tidak kira seberapa baik teknik anda, anda mungkin belajar dengan cara/teknik/memperbaiki dengan lebih baik lagi.
BERKEMAHIRAN PENUH / A FULL OF SKILLS
Kebanyakan orang yang menjadi chef profesional kerana mereka suka memasak. Ini adalah motivasi yang sangat penting, tetapi juga penting untuk mengembangkan dan mengekalkan kemahiran lain yang diperlukan untuk profesion chef ini. Untuk berjaya, seorang tukang masak mesti memahami kos makanan serta masalah kewangan lain, mengurus, menyelenggara inventori yang betul, berurusan dengan pembekal (supplier), dan memahami pengurusan personal.
PENGALAMAN / EXPERIENCE
Salah seorang Chef Amerika yang paling disegani telah mengatakan, "Anda tidak benar-benar tahu bagaimana memasak hidangan sehingga anda melakukannya seribu kali." Tidak ada pengganti pengalaman bertahun-tahun. Mempelajari prinsip memasak di buku dan di sekolah dapat memulakan karier anda dengan permulaan yang baik. Anda mungkin mengetahui lebih banyak mengenai teori asas memasak dari instruktur Chef / kolej Chef anda daripada yang anda dapat dalam beberapa tahun bekerja dari membasuh sayur-sayuran. Tetapi jika anda ingin menjadi Chef yang berpengalaman, anda memerlukannya latihan, latihan, dan banyak lagi latihan. Segulung Diploma tidak akan menjadikan anda Chef.
BERDEDIKASI UNTUK KUALITI / DEDICATION TO QUALITY
Ramai orang berpendapat bahawa ada kategori makanan yang disebut makanan "gourmet". Sukar untuk mengatakan apa sebenarnya. Nampaknya, satu-satunya makanan yang disebut "gourmet" adalah harga yang mahal/tinggi.
Satu-satunya perbezaan yang masuk akal adalah antara makanan yang disediakan dengan baik dan makanan yang tidak disediakan dengan baik. Ada itik panggang baik di a l”orange dan ada itik panggang buruk di a l” orange. Terdapat hamburger baik dan kentang goreng, dan ada hamburger buruk dan kentang goreng. Sama ada anda bekerja di restoran Perancis yang mewah, restoran makanan segera, kafeteria kolej, atau rumah katering, anda boleh menjalankan tugas anda dengan baik atau anda dapat melakukannya dengan tidak begitu baik. Pilihan adalah milik anda. Berkualiti tinggi tidak semestinya bermaksud harga tinggi. Tidak semestinya memasak kacang dengan betul daripada yang dimasak hijau. Tetapi untuk menghasilkan makanan yang berkualiti, anda mesti mahu. Tidak cukup untuk mengetahui bagaimana.
MEMAHAMI ASAS MEMASAK DENGAN BAIK / GOOD UNDERSTANDING OF THE BASICS
Eksperimen dan inovasi dalam memasak adalah trend masa kini. Chef yang hebat telah melanggar cara lama, mencipta hidangan yang mungkin tidak pernah didengar bertahun-tahun yang lalu. Nampaknya tidak ada batasan untuk apa yang boleh dicuba. Walau bagaimanapun, para Chef yang kelihatan paling berevolusi/revolusioner adalah yang awal menekankan pentingnya asas yang kukuh dalam teknik asas memasak dan kaedah klasik yang diamalkan sejak zaman Escoffier. Untuk berinovasi, anda harus tahu dari mana anda bermula.
Bagi orang yang baru, mengetahui asas memasak akan membantu anda memanfaatkan pengalaman anda dengan lebih baik di masa depan. Apabila anda memerhatikan tukang masak yang sedang dipraktikkan di tempat kerja, anda akan lebih tahu/memahami apa yang anda lihat dan akan mengetahui apa soalan yang perlu ditanyakan/diajukan. Untuk memainkan muzik yang hebat di piano, pertama sekali, anda harus belajar bermain scales dan berlatih dengan tekun. Itulah maksud artikel ini. Ini bukan kursus memasak Perancis atau masakan Amerika atau memasak gourmet atau memasak di kedai kopi. Ini adalah kursus asas. Apabila anda selesai membaca artikel ini, anda tidak akan mengetahui semuanya. Tetapi anda harus bersedia untuk memanfaatkan ilmu asas memasak serta pengalaman perkhidmatan makanan bertahun-tahun di masa depan.
Jumaat, 18 Disember 2020
STANDARD PROFESIONALISMA
ORGANISASI DAPUR MODEN
Tujuan organisasi dapur adalah untuk menetapkan atau memperuntukkan tugas agar pekerja dapat melakukan dengan cekap dan betul. Semua pekerja mesti tahu apa kerja and tanggungjawab mereka.
Cara dapur diatur bergantung pada beberapa faktor.
1. Menu
Jenis hidangan yang dihasilkan dapat menentukan pekerjaan yang perlu dilakukan. Sebenarnya menu adalah asas untuk keseluruhan operasi di dapur. Di sebabkan menu sangat penting, kita akan menumpukan keseluruhan artikel untuk kajian menu.
2. Jenis pertubuhan.
Jenis utama perkhidmatan makanan disenaraikan seperti berikut:
Hotel
Dapur institusi:
Sekolah
Hospital
Kantin pekerja
Katering penerbangan
Servis makanan tentera
Penjara
Servis katering & banquet
Restoran makanan segera
Pusat makananan take away
Perkhidmatan restoran yang lengkap (Full-service restaurant)
3. Ukuran operasi (jumlah pelanggan dan jumlah makanan yang dihidangkan).
4. Kemudahan fizikal, termasuk peralatan yang digunakan.
Briged Klasik
Seperti yang anda ketahui sebelum dalam artikel ini, salah satu pencapaian penting Escoffiers adalah penyusunan semula dapur. Dia membahagikan dapur menjadi bahagian atau stesen, berdasarkan jenis makanan yang mereka hasilkan. Sebuah stesen Chef ditempatkan di setiap jabatan. Dalam operasi kecil, Chef mungkin satu-satunya pekerja di jabatan tersebut. Tetapi di dalam dapur besar, setiap Chef mungkin mempunyai beberapa pembantu.
Sistem ini mempunyai banyak variasi, serta masih digunakan sehingga sekarang, terutama di hotel besar dengan jenis makanan tradisional. Kedudukan utama adalah seperti berikut:
Chef adalah orang yang menjaga dapur. Di dalam sebuah syarikat besar orang ini mempunyai gelaran Chef Eksekutif. Chef Eksekutif adalah pengurus yang bertanggungjawab untuk semua aspek pengeluaran makanan, termasuk perancangan menu, pembelian, mengawal kos, dan merancang jadual kerja.
2. Sous Chef (soo shef) menjadi ketua di bidang pengeluaran makanan serta menjaga outlet dapur. Oleh kerana tanggungjawab Chef Eksekutif memerlukan banyak masa di pejabat, Sous Chef mengendalikan pengeluaran makanan dan mengawal staf dari minit ke minit dari dapur.
3. Station Chef atau Chef de Partie mengendalikan bidang pengeluaran makanan tertentu. Berikut adalah stesen Chef yang penting di dalam dapur:
a. Sauce Chef atau saucier (so-see-ay) menyediakan sos, makanan yang direbus dalam sos (stews), makanan panas, dan makanan tumis untuk dipesan. Tugas ini kebiasannya merupakan kedudukan tertinggi dari semua stesen.
b. Tukang masak ikan atau poissonier (pwah-so-nyay) menyediakan hidangan ikan. (Stesen ini mungkin dikendalikan oleh saucier di beberapa dapur.)
c. Vegetables cook atau entremetier (awn-truh-met-yay) menyediakan sayur-sayuran, sup, pati dan telur. Dapur besar boleh membahagikan tugas ini antara tukang masak sayur, tukang goreng, dan tukang masak sup.
d. Roast cook atau rotisseur (ro-tee-sur) menyediakan daging panggang (roasted) dan braised meats serta gravies (sos daging) dan broils meats serta barang-barang lain untuk dipesan. Dapur besar mungkin mempunyai pemanggang ayam panggang (broiler cook) atau grillardin (gree-ar-dan) yang berasingan untuk memasak barang-barang panggang. Rotisseur Chef juga boleh menyediakan makanan goreng dan ikan.
e. Pantry Chef atau garde manger (gard-mawn-zhay) bertanggungjawab untuk makanan sejuk, termasuk salad dan dressings, pâtés, horsd'oeuvres sejuk, dan item bufet.
f. Pastry Chef atau patissier (pa-tees-syay) menyediakan pastri dan pencuci mulut.
g. Relief cook, swing cook, atau tounant Chef (toor-nawn) menggantikan ketua stesen yang lain.
4. Cooks dan assistants di setiap stesen atau jabatan membantu tugas ketua stesen yang diberikan kepada mereka. Contohnya, pembantu tukang masak sayur boleh mencuci, mengupas, dan memotong sayur. Dengan pengalaman membantu ketua stesen, pembantu ini boleh dinaikkan pangkat menjadi tukang masak stesen dan kemudian menjadi Station Chef.
DAPUR MODEN YANG BERORGANISASI
Seperti yang anda dapat lihat, hanya pertubuhan besar yang memerlukan kakitangan seperti brigade klasik yang baru saja dijelaskan sebentar tadi. (Sebenarnya, beberapa hotel besar mempunyai staff yang lebih besar, dengan kedudukan lain seperti sous chef siang dan malam yang terpisah, banquet chef, butcher, baker, dan sebagainya.)
Kebanyakkan operasi moden lain mempunyai organisasi lebih kecil daripada ini. Ukuran brigade klasik dapat dikurangkan hanya dengan menggabungkan dua atau lebih posisi di mana beban kerja membenarkannya. Contohnya, tukang masak kedua boleh menggabungkan tugas tukang masak sos, tukang masak ikan, tukang masak sup, dan tukang masak sayur.
Operasi bersaiz sederhana biasanya boleh menggunakan Chef, tukang masak kedua, tukang masak ayam panggang, tukang masak pantri, dan beberapa pembantu tukang masak.
Seorang chef yang bekerja mengendalikan operasi yang tidak cukup besar untuk mempunyai chef eksekutif. Selain bertugas di dapur, chef yang bekerja juga mengendalikan salah satu stesen pengeluaran. Sebagai contoh, dia mungkin mengendalikan stesen tumis, pinggan makanan semasa servis, dan membantu rakan sekerja/chef di stesen lain apabila diperlukan.
Dapur kecil mungkin hanya mempunyai tukang masak, satu atau dua tukang masak, dan mungkin satu atau dua pembantu yang mengendalikan pekerjaan yang lebih mudah seperti mencuci dan mengupas sayur-sayuran.
Dalam banyak operasi kecil, tukang masak pendek (short-order cook) adalah tulang belakang dapur semasa waktu perkhidmatan (sevice time). Tukang masak ini boleh menguruskan broiler, deep fryer, griddle, pengeluaran sandwic, dan juga beberapa item tumis. Dengan kata lain, tanggungjawab tukang masak pendek adalah menyediakan makanan yang dapat disiapkan dengan cepat untuk dipesan.
Sebaliknya, tempat seperti kantin sekolah tidak boleh memasak untuk memesan (Ala Carte order) sama sekali. Di setiap Stesen dan tugasan dibuat berdasarkan memasak dalam kuantiti (berapa pax) dan bukannya memasak mengikut pesanan.
TAHAP KEMAHIRAN
Perbincangan sebelumnya semestinya sangat umum, kerana terdapat banyak jenis organisasi dapur. Tajuk juga berbeza-beza. Tanggungjawab pekerja yang dipanggil tukang masak kedua, misalnya, tidak semestinya sama di setiap pertubuhan atau didapur. Sistem piawai Escoffier sentiasa
berkembang dalam pelbagai arah.
Satu tajuk yang sering disalah faham dan banyak disalah gunakan ialah pangkat chef. Masyarakat umum cenderung merujuk kepada sesiapa sahaja yang memakai topi putih chef sebagai Chef, dan orang yang suka memasak untuk tetamu di rumah mereka menyebut diri mereka sebagai chef amatur.
Tegasnya, nama Chef harus dikhaskan untuk orang yang mengendalikan dapur atau bahagian dapur. Perkataan Chef adalah dari bahasa Perancis bermaksud chief atau ketua. Mempelajari artikel ini tidak akan menjadikan anda menjadi seorang Chef. Jawatan Chef mestilah diperolehi dari pengalaman di dapur profesional bukan sahaja dalam menyediakan makanan tetapi juga dalam menguruskan kakitangan dan merancang pengeluaran makanan. Gunakan perkataan Chef dengan hormat kerana apabila anda menjadi chef, anda juga mahu dihormati oleh orang lain. Kemahiran yang diperlukan oleh production chef berbeza bukan hanya dengan tingkat pekerjaan (job level) tetapi juga dengan pembentukan dan jenis makanan yang disediakan. Ketua pengarah dapur di hospital dan ketua chef di restoran Perancis memerlukan kemahiran yang berbeza. Kemahiran yang diperlukan oleh tukang masak pesanan pendek (short-order cook) di kedai kopi tidak sama dengan yang diperlukan oleh pekerja produksi (production worker)di kafeteria sekolah. Walaupun begitu, kita dapat mengketogorikan tahap kemahiran pekerja menjadi tiga kategori umum.
1. Penyeliaan (Supervisory)
Ketua dapur perkhidmatan makanan, sama ada dipanggil chef eksekutif, head chef, working chef, atau pengarah dapur (kitchen director), mesti mempunyai kemahiran pengurusan dan penyeliaan serta pengetahuan yang mendalam mengenai pengeluaran makanan (food production). Kedudukan pemimpin memerlukan individu yang memahami mengatur, memotivasi orang, merancang menu, prosedur pengeluaran, mengawal kos, menguruskan belanjawan, membeli bekalan dan peralatan memasak makanan. Walaupun mereka tidak memasak sama sekali, orang-orang di posisi ini harus menjadi Chef yang berpengalaman sehingga mereka dapat menjadualkan produksi makanan, mengarahkan pekerja, dan mengawal kualiti. Yang paling penting, Chef mestilah dapat bekerja dengan baik bersama staf yang lain walaupun bekerja dalam tekanan yang melampau.
2. Mahir dan teknikal. (Skilled & technical)
Walaupun Chef adalah ketua dalam dapur, cooks adalah tulang belakang dalam organisasi. Pekerja ini menjalankan pengeluaran makanan sebenar. Oleh itu, mereka mesti mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam teknik memasak, sekurang-kurangnya untuk semua hidangan yang dibuat di jabatan mereka sendiri. Di samping itu, mereka mesti dapat bekerja sama sesama pekerja dan berkoordinasi dengan jabatan lain. Pengeluaran makanan adalah aktiviti berpasukan.
3. Tahap kemasukan. (Entry level)
Pekerjaan peringkat permulaan dalam perkhidmatan makanan biasanya tidak memerlukan kemahiran atau pengalaman tertentu. Pekerja dalam kategori pekerjaan ini ditugaskan seperti mencuci sayur dan menyediakan salad/sayur-sayuran. Jika pengetahuan dan pengalaman mereka meningkat, mereka mungkin diberi tugas yang lebih kompleks dan akhirnya menjadi tukang masak yang mahir. Banyak chef eksekutif memulakan karier mereka sebagai pencuci periuk yang berpeluang menolong chef mengupas kentang ketika singki kosong.
Bermula di peringkat awal dan bekerja dengan pengalaman adalah kaedah tradisional untuk maju dalam kerjaya perkhidmatan makanan. Namun, pada waktu ini, ramai Chef adalah lulusan sekolah kulinari.Walaupun mempunyai sijil atau diploma kulinari, banyak lulusan kolej atau universiti bermula dengan pangkat yang rendah. Faktor ini tidak boleh dilihat sebagai melemahkan semangat serta mengecewakan para lulusan kulinari. Sekolah memasak mengajar pengetahuan memasak yang umum, sementara setiap pertubuhan perkhidmatan (tempat kerja) memerlukan
kemahiran yang spesifik, mengikut menu dan ada prosedurnya sendiri. Pengalaman dan pengetahuan teori diperlukan untuk dapat menyesuaikan diri dengan situasi kerja "kehidupan sebenar". Tetapi pelajar yang telah belajar serta belajar dengan baik harus dapat mencapai kemajuan dengan lebih pantas daripada pemula/pekerja (beginner) tanpa pengetahuan sama sekali.