Jumaat, 18 Disember 2020

STANDARD PROFESIONALISMA

Apa yang diperlukan untuk menjadi pekerja perkhidmatan makanan (food service) yang baik?

Penekanan pendidikan perkhidmatan makanan adalah untuk mempelajari satu set kemahiran. Walaubagaimanapun, sikap lebih penting daripada kemahiran, kerana sikap yang baik akan membantu anda bukan hanya untuk mempelajari kemahiran tetapi juga untuk bertahan dan kesukaran untuk mengatasi banyak cabaran yang akan dihadapi dalam kerjaya anda. Pekerja perkhidmatan makanan yang berjaya mengikuti standard tingkah laku dan sikap yang tidak tertulis yang kita sebut profesionalisme. Mari kita lihat beberapa kualiti yang mesti dimiliki oleh seorang profesional.

SIKAP POSITIF
MENJALANKAN KERJA / POSITIVE ATTITUDE
TOWARD THE JOB

Untuk menjadi tukang masak profesional yang baik, anda mesti suka masak dan ingin melakukannya dengan baik. Bersikap serius dengan pekerjaan anda tidak bermaksud anda tidak dapat menikmatinya. Tetapi keseronokan datang dari kepuasan menjalankan tugas anda dengan baik dan menjadikan semuanya berjalan lancar. Mana-mana tukang masak berpengalaman mengetahui bila waktu tidak sibuk dan waktu sibuk: ketika waktu paling sibuk adalah pada waktu petang, pesanan masuk (docket) dengan begitu cepat dan tidak berhenti-henti sehingga anda hampir tidak dapat mengawasinya, dan setiap detik tidak perlu dikira-ketika, setiap orang bekerja bersama dan semuanya "klik", betapa seronoknya kerja di dapur bila waktu sibuk. Tetapi kegembiraan ini datang bila anda berusaha untuk ke arah itu. Seorang Chef dengan sikap positif berkerja dengan cepat, cekap, kemas, dan selamat. Orang yang bekerja profesional ini boleh berasa bangga terhadap kerja mereka dan ingin memastikan bahawa kerja sebagai Chef ini adalah sesuatu yang boleh dibanggakan.

TAHAN LASAK / STAYING POWER

Perkhidmatan makanan memerlukan stamina fizikal dan mental, kesihatan yang baik, dan bersedia untuk bekerja keras. Tekanan (Pressure) yang kuat dan bekerja berjam-jam tanpa henti dan melelahkan (Penat bang). Anda mungkin bekerja pada waktu malam dan hujung minggu ketika orang lain syok bercuti / bersuka ria. Anda mungkin berasa penat jika di kelas amali di dapur kolej. Hanya memasak untuk makan 20 pax sahaja dalam satu satu masa tetapi tunggu sahaja jika anda sudah dapat kerja di hotel yang besar dan disuruh masak untuk 3,000 pax untuk majlis besar (big function). Baru bertemu buku dengan ruas.

KEMAMPUAN UNTUK BEKERJA DENGAN ORANG / ABILITY TO WORK WITH PEOPLE

Sebilangan kecil dari anda mungkin akan bekerja di dapur yang sangat kecil sehingga anda adalah satu-satunya Chef disitu. Kerja perkhidmatan makanan adalah kerja berpasukan serta penting untuk dapat bekerja dengan baik dalam satu pasukan dan bekerjasama dengan rakan sekerja anda. Anda tidak mampu membiarkan masalah ego, cemburu, persaingan jabatan (department rivalries), atau perasaan peribadi tentang orang lain (personal feeling) menghalangi melakukan pekerjaan dengan baik. Pada zaman dahulu (Attitude era) banyak Chef (taiko atau sifu) terkenal kerana amarah mereka. Walaubagaimanapun, pada hari ini, mengawal diri dari marah secara melulu amat dihargai oleh rakan sekerja.

SEMANGAT UNTUK BELAJAR / EAGERNESS TO LEARN

Terdapat lebih banyak perkara untuk belajar tentang memasak daripada yang akan anda pelajari sepanjang hayat. Tetapi tidak bagus untuk mencuba? Chef terhebat di dunia adalah yang pertama mengakui bahawa mereka banyak lagi yang perlu dipelajari, mereka terus bekerja, bereksperimen, dan belajar. Industri perkhidmatan makanan berubah dengan begitu pesat sehingga sangat penting untuk terbuka kepada idea-idea baru. Tidak kira seberapa baik teknik anda, anda mungkin belajar dengan cara/teknik/memperbaiki dengan lebih baik lagi.

BERKEMAHIRAN PENUH / A FULL OF SKILLS

Kebanyakan orang yang menjadi chef profesional kerana mereka suka memasak. Ini adalah motivasi yang sangat penting, tetapi juga penting untuk mengembangkan dan mengekalkan kemahiran lain yang diperlukan untuk profesion chef ini. Untuk berjaya, seorang tukang masak mesti memahami kos makanan serta masalah kewangan lain, mengurus, menyelenggara inventori yang betul, berurusan dengan pembekal (supplier), dan memahami pengurusan personal.

PENGALAMAN / EXPERIENCE

Salah seorang Chef Amerika yang paling disegani telah mengatakan, "Anda tidak benar-benar tahu bagaimana memasak hidangan sehingga anda melakukannya seribu kali." Tidak ada pengganti pengalaman bertahun-tahun. Mempelajari prinsip memasak di buku dan di sekolah dapat memulakan karier anda dengan permulaan yang baik. Anda mungkin mengetahui lebih banyak mengenai teori asas memasak dari instruktur Chef / kolej Chef anda daripada yang anda dapat dalam beberapa tahun bekerja dari membasuh sayur-sayuran. Tetapi jika anda ingin menjadi Chef yang berpengalaman, anda memerlukannya latihan, latihan, dan banyak lagi latihan. Segulung Diploma tidak akan menjadikan anda Chef.

BERDEDIKASI UNTUK KUALITI / DEDICATION TO QUALITY

Ramai orang berpendapat bahawa ada kategori makanan yang disebut makanan "gourmet". Sukar untuk mengatakan apa sebenarnya. Nampaknya, satu-satunya makanan yang disebut "gourmet" adalah harga yang mahal/tinggi.
Satu-satunya perbezaan yang masuk akal adalah antara makanan yang disediakan dengan baik dan makanan yang tidak disediakan dengan baik. Ada itik panggang baik di a l”orange dan ada itik panggang buruk di a l” orange. Terdapat hamburger baik dan kentang goreng, dan ada hamburger buruk dan kentang goreng. Sama ada anda bekerja di restoran Perancis yang mewah, restoran makanan segera, kafeteria kolej, atau rumah katering, anda boleh menjalankan tugas anda dengan baik atau anda dapat melakukannya dengan tidak begitu baik. Pilihan adalah milik anda. Berkualiti tinggi tidak semestinya bermaksud harga tinggi. Tidak semestinya memasak kacang dengan betul daripada yang dimasak hijau. Tetapi untuk menghasilkan makanan yang berkualiti, anda mesti mahu. Tidak cukup untuk mengetahui bagaimana.

MEMAHAMI ASAS MEMASAK DENGAN BAIK / GOOD UNDERSTANDING OF THE BASICS

Eksperimen dan inovasi dalam memasak adalah trend masa kini. Chef yang hebat telah melanggar cara lama, mencipta hidangan yang mungkin tidak pernah didengar bertahun-tahun yang lalu. Nampaknya tidak ada batasan untuk apa yang boleh dicuba. Walau bagaimanapun, para Chef yang kelihatan paling berevolusi/revolusioner adalah yang awal menekankan pentingnya asas yang kukuh dalam teknik asas memasak dan kaedah klasik yang diamalkan sejak zaman Escoffier. Untuk berinovasi, anda harus tahu dari mana anda bermula.

Bagi orang yang baru, mengetahui asas memasak akan membantu anda memanfaatkan pengalaman anda dengan lebih baik di masa depan. Apabila anda memerhatikan tukang masak yang sedang dipraktikkan di tempat kerja, anda akan lebih tahu/memahami apa yang anda lihat dan akan mengetahui apa soalan yang perlu ditanyakan/diajukan. Untuk memainkan muzik yang hebat di piano, pertama sekali, anda harus belajar bermain scales dan berlatih dengan tekun. Itulah maksud artikel ini. Ini bukan kursus memasak Perancis atau masakan Amerika atau memasak gourmet atau memasak di kedai kopi. Ini adalah kursus asas. Apabila anda selesai membaca artikel ini, anda tidak akan mengetahui semuanya. Tetapi anda harus bersedia untuk memanfaatkan ilmu asas memasak serta pengalaman perkhidmatan makanan bertahun-tahun di masa depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan