Jumaat, 1 Disember 2017

Cerita Saya di Dapur Garde Manger


Pada 1 November 2017, Zuan ditugaskan ke Dapur Garde Manger. Garde Manger ialah makanan yang disediakan sejuk seperti salad, canape, appetizer, dan makanan akan disimpan didalam peti sejuk.

Perkara yang paling penting ketika berada di dapur ini, saya perlu memastikan yang pisau saya sentiasa tajam. Kenapa saya memerlukan pisau yang tajam ketika bekerja di dapur ini? Pisau yang tajam dapat memudahkan kerja saya. Ia dapat menjimatkan masa saya ketika membuat kerja memotong sayur-sayuran dan buah-buahan. Selain pisau yang tajam, alat dapur yang lain perlu saya ada disisi ialah alat pengupas kulit (peeler) dan paring knife (pisau kecil).

Di Dapur Garde Manger ini terdapat enam orang staf.
1. Sous Chef Garde Manger : Chef Sham Nordin.
2. Demi Chef : Chef Sani
3. Zuan:Ahli Dapur
4. Commis 1: Chef Najmi Najmudin
5. Commis 3: Chef Munirah Aisyah
6. Commis 3: Chef Dayang Erna

Sepanjang saya berada disini, saya mempelajari bagaimana hendak membuat Sandwich, Vietnam Spring Roll, bagaimana menjaga salad untuk tahan lebih lama, mengenali jenis-jenis salad, dan cara potong buah dengan betul dan cantik.

Sandwich yang diaturkan untuk diletakkan sayur-sayuran di atas roti sandwich.


Vietnam Spring Roll yang dibuat mengikut tempahan sebanyak 350 biji.


Bahan-bahannya ialah: Kulit popia Vietnam yang lutsinar, butter lettuce, lobak merah, cili merah, tomato, bawang merah, daun ketumbar, dan hirisan dada ayam yang dibakar pada suhu 180 celcius selama 20 minit.


Vietnam Spring Roll yang siap digulung bersama Udang Harimau.

Vietnam Thai Spring Roll with Garden Salad
Tiga kombinasi salad yang disusun dalam satu porsi ialah mizuna, red lettuce, dan radicchio.
Lamb sausage yang telah dipotong nipis dan disusun diatas wooden platter untuk bufet Breakfast
Smoked Streaky Beef Brisket slice dihiasi capers yang dicincang kasar untuk bufet breakfast.
Smoked Duck Breast untuk bufet breakfast.
Smoked Salmon platter yang disusun rapi didalam pinggan untuk bufet lunch.
Smoked Lamb platter yang dihiasi oleh Apple Salad untuk bufet lunch.
Exotic Salad yang terdiri daripada udang, sotong, dan kupang(mussel) untuk bufet lunch.
Salad Kacang Kuda (Chickpea Salad) untuk bufet lunch.
Beetroot Salad atau dikenali Salad Ubi bit merah yang dihiasi oleh orange segment dan hirisan nipis timun jepun(japanese cucumber) untuk bufet lunch.
Salad di kaunter bufet dinner.

Pengalaman yang menarik ketika Zuan di Dapur Garde Manger.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan